Behandler innhold .. vennligst vent..

cash7374
10:45
18.12.2014
#25

Mulig det er sånn ja:-)
Som jeg bruker å si, penger og mus er egentlig roten til alt vondt her i verden, men vi må ha begge deler.
nerden
23:20
18.12.2014
#33038



He he, her ble det penger i dag ja, lastet inn mer nesten på bunn, opp gikk den som forventet og solgte gjorde jeg, herlig gevinst som ingen andre her trodde på, og det bare natten over:-))
Beins
23:27
18.12.2014
#6408

Jeg tok tida på hvor lang tid det tok fra den begynte å stige etter det store fallet, til du oppdaget det.

Det tok 11 timer - og selvfølgelig etterfulgt av nytt oppspinn om egen fortreffelighet.

Selvsagt vil et stort fall avbrytes av retrace underveis, det er innlysende,
men salgssignalet er intakt.
nerden
19:00
19.12.2014
#33057



Gikk og går fint BAKKA som forventet ut fra chart'et, ja de linjene er viktig de ja.

nerden
20:29
22.12.2014
#33115



Hvor er så ekspertisen nå når Bakka går opp, da jeg sa at den skulle det ja så var det i kor, nei den skal ned:-))

javelda
20:57
22.12.2014
#5400

nerden
Hvorfor er det så viktig for deg å fortelle oss andre hvor "flink" du har vært med å spå kursutvikling på de forskjellige aksjene og hvor mye du har tjent (ref. også tråden TRADE-ing)?

Endret 22.12.2014 20:57 av javelda
nerden
21:07
22.12.2014
#33116

Viktig??? er det ikke ok å være ærlig da?

Eller så har jeg jo ikke sagt noe om hvoe mange 10'ere jeg har tjent,så det blir jo bare gjetting.

Og javelda, hadde du fått så mye ''dritt'' som meg,ja så ville du gjerne fortalt sannheten du også.

Endret 22.12.2014 21:17 av nerden
javelda
21:17
22.12.2014
#5401

Jo det er viktig å være ærlig i alle sammenhenger i livet, men jeg skjønner allikevel ikke hva du prøver å oppnå. Det interesserer meg lagt opp i r...., hvor mye du har tjent de siste timene eller dagene. Men for all del, det kan jo være andre som synes det er kjekt å lese om dine erobringer.
Glem det, er bare i "kverulerende" humør i kveld.
nerden
21:32
22.12.2014
#33117


Men javelda da, vi er jo her for å tjene mest mulig på kortest mulig tid, ja det gjelder vel alle vil jeg tro.

I den forbindelse søker vi jo visdom og tips, gir tips også, men disse tips er det jo mange som .....ja lar det ligge der.

Da må det jo være enkelt å forstå at det er greit å være ærlig og redelig å kunne si at bare i dag så er det realisert nærmere 100 en 1k.
nerden
16:38
25.12.2014
#33159



Snudde fint opp denne slik linjene viste og det til tross for mange protester, videre oppgang forventes ut fra hva linjene viser, motstand på vel 180:




cash7374
10:58
29.12.2014
#30

Hva tror dere om denne nå fremover?
nerden
06:38
24.02.2015
#33853

Strålende Q4-tall for Bakkafrost

Oppdrettsselskapet Bakkafrost satt igjen med godt over 200 millioner danske kroner på bunnlinjen etter 4. kvartal.

Bakkafrost melder om et resultat etter skatt på 222,44 millioner danske kroner i 4. kvartal 2014, mot 137,87 millioner danske kroner i samme periode året før.

Resultat per aksje ble 4,59 danske kroner, mot 2,82 danske kroner ved samme korsvei i fjor.

Resultatet før skatt ble 314,09 millioner danske kroner, sammenlignet med 173,94 millioner danske kroner i fjor.

Driftsresultatet ble 275,15 millioner danske kroner, mot 166,69 millioner danske kroner året før.

Driftsinntektene beløp seg til 757,29 millioner danske kroner, sammenlignet med 666,64 millioner danske kroner i 4. kvartal 2013.

Her er rapporten og presentasjonen.

Endret 24.02.2015 06:38 av nerden
skipper*
10:08
24.02.2015
#11225

Ikke vanskelig å registrere at her går laksesalget til Russland strykende.
nerden
21:30
25.02.2015
#33878

.
Analytiker Marius Gaard i Carnegie både opp- og nedgraderer.

Fersk oppdatering viser at Carnegie oppgraderer Bakkafrost til kjøp og nedgraderer Lerøy Seafood til hold, skriver TDN Finans.

- Skifter fokus

Analytiker Marius Gaard i meglerhuset skriver at Bakkafrost fortsetter å selge til det russiske høyendemarkedet, tross rubelsvekkelsen i slutten av 2014.

«De skifter fokus vekk fra et utfordrende europeisk marked til Russland, der fisken er solgt med en premie på den norske lakseprisen», fremhever Gaard.

Han skriver også ifølge nyhetsbyrået at Bakkafrost har lav gjeld og er den beste i klassen i alle segmentene de opererer i, og leverer høye marginer både i oppdrett, VAP og fiskefôr.

Carnegie har et kursmål på Bakkafrost på 193 kroner.

Jekker ned

Samtidig nedgraderer meglerhuset Lerøy Seafood Group fra kjøp til hold, og nedjusterer kursmålet fra 277 til 271 kroner, ifølge TDN Finans.

Gaard viser til at Lerøy var svakere enn ventet på alle nøkkeltall og ga skuffende signaler på utbytteambisjonene.

«Alt i alt ser vi begrenset oppside basert på estimerte 2015-multipler. Det kan hende man må vente til 2016 for ytterligere oppside», skriver Gaard.

Analytikeren synes ifølge nyhetsbyrået at det kan være en idé i stedet å kjøpe Austevoll Seafood, som er majoritetseier i Lerøy og omtales som en «billigere versjon av Lerøy».

Eventuelt trekker Gaard frem Marine Harvest, som vurderes til å ha en mer offensiv utbyttepolitikk enn Lerøy.

Endret 25.02.2015 21:30 av nerden
nerden
19:55
28.02.2015
#33951

.
Det ble litt av en rekyl på denne da den brøt opp:



Endret 28.02.2015 19:55 av nerden
delta
15:08
11.04.2015
#21693

Hvis det er noen personlige skattytere her som har fått utbytte fra Bakkafrost i 2014, kan dere sjekke om tilsendt ligningsutkast for 2014 har godskrevet dere for 15% utbytteskatt som allerede er betalt i 2014 til Færøyene (dette kalles kreditfradrag). Dette for å hindre at utbyttet beskattes med 27% i Norge med tillegg av 15 % på Færøyene. For egen del ber jeg ligningsmyndighetene om kreditfradrag for dette for å hindre 42% skatt på utbyttet, og i stedet bli beskattet tilsammen 27%.
stehaa
17:29
11.04.2015
#1150

delta

For Færøyene og Bakkafrost gjelder altså ikke fritaksmetoden,- og aksjen bør da kjøpes på privat hånd?
highlander
22:53
05.05.2015
#4285

Meglerhuset til Danske Bank oppgraderer anbefalingen på lakseoppdretteren Bakkafrost til kjøp fra hold.

- Vi løfter vår anbefaling fra hold til kjøp ettersom vi mener en reprising er rettferdiggjort, fordi, etter vår mening ser visibiliteten for de neste få årene bedre ut enn noensinne med et stramt laksemarked, skriver meglerhuset.

Danske Markets forventer at den færøyske lakseoppdretteren vil fortsette å levere de høyeste marginene, målt ved driftsresultat per kilo fisk, gjennom premium priser og de laveste kostnadene i industrien. I tillegg venter meglerhuset volumvekst over gjennomsnittet.
highlander
10:10
12.05.2015
#4337

Knalltall fra Bakkafrost

Den færøyske lakseoppdretteren Bakkafrost leverer sterkere resultater i årets tre første måneder og topper analytikernes forventninger med god margin.

For kvartalet fikk Bakkafrost et operasjonelt driftsresultat på 235 millioner danske kroner, opp fra 186 millioner i tilsvarende kvartal i fjor.

Samtidig steg resultatet før skatt til 166 fra 118 millioner kroner, mens driftsinntektene var ned til 613 fra 631 millioner.

Ifølge Nordea Markets hadde konsensus ventet et lavere driftsresultat på 176 millioner danske kroner.

- Dette er et imponerende, all-time high førstekvartalsresultat, skriver sjømatanalytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea i en oppdatering.

Han mener Bakkafrost tilsynelatende har klart å ta ut betydelig superprofitt i nøkkelmarkeder til tross for et generelt sterkt prispress på stor fisk i kvartalet.

- Vi forventer at estimatene vil bli betydelig økt etter denne rapporten og kan se aksjekursen stige så mye som 7-10 prosent i dag, skriver Giskeødegård

For kvartalet høstet Bakkafrost 9.726 tonn sløyd vekt, opp fra 9.269 tonn i tilsvarende periode i fjor. For hele 2015 ventes et volum 49.0000-51.000 tonn.

Lønnsomheten, målt ved driftsresultat per kilo fra oppdrett og videreforedling, steg til 22,3 danske kroner fra 19,07 kroner i perioden.

- Vi er fornøyd med de gode resultatene i første kvartal 2015 og den positive utviklingen i alle våre tre segmenter, som alle leverte gode resultater, sier Bakkafrost-sjef Regin Jacobsen.
javelda
14:40
12.05.2015
#5689

Litt til om Bakkafrost og priser fremover.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/05/12/1041/Bakkafrost/bakkafrost-knallhard-kamp
highlander
11:21
13.05.2015
#4358

Ikke overraskende at Nordea Markets justerer anbefalingen sin etter de gode tallene:


Jekker opp lakseaksje

Etter sterke kvartalstall oppgraderer Nordea Markets anbefalingen på Bakkafrost til Kjøp fra Hold og høyner kursmålet til 220 fra 190 kroner.

I en oppdatering viser meglerhuset til at den færøyske lakseoppdretteren tirsdag leverte et rekordhøyt driftsresultat for første kvartal.

- Selskapet knuste våre estimater for første kvartal, som beviser at det er i stand til å levere betydelig høyere marginer enn ventet, skriver Nordea-analytiker Kolbjørn Giskeødegård.

Nordea mener Bakkafrost tilsynelatende har klart å ta ut betydelig superprofitt i nøkkelmarkeder til tross for et generelt sterkt prispress på stor fisk i kvartalet.

For kvartalet fikk Bakkafrost et operasjonelt driftsresultat på 235 millioner danske kroner, opp fra 186 millioner i tilsvarende kvartal i fjor.

- Vi mener dette er navnet å eie i sektoren, skriver Kolbjørn Giskeødegård, som vurderer at Bakkafrost drar fordel av prisingsmakt i spot- og kontraktmarkedet, de laveste kostnadene i industrien og utsikter til vekst de neste årene.
delta
19:05
24.11.2015
#21824

Jeg vet ikke om det er interesse for stoff om et slikt selskap her. Jeg har oppdatert meg på BAKKA igjen og gjengir noe av det jeg finner ut.

BAKKA går for å blant de mest proffe, mest vertikalt integrerte og mest veldrevne lakseoppdrettsselskapene i verden, noe som de også har fått premie for i aksjekursen. De har også naturgitte forhold som er i toppklasse og driver iht. reguleringsregime og egen policy som gjør at de har lavere dødelighetsrate, lite biologiske problemer, lavere økonomisk fôrfaktor og større fisk i gjennomsnitt sammenlignet med Norge, og dermed lavere EBIT-kostnad og høyere oppnådd pris enn gjengs i Norge. Jeg kjenner ikke til oppdrettsselskaper som har bedre marginer enn BAKKA. De har nesten ikke netto rentebærende gjeld lenger.

Ledelsen gjør et godt inntrykk og virker realistiske i sine vurderinger, noen ganger nesten for edruelige, bl.a. ved børsmelding for en stund siden om mulig AGD, noe som norske selskaper ikke ville gjort. Jeg har selv ved noen anledninger snakket med CFO og CEO, og jeg har fått gode og ærlige svar på det som også av dem ble omtalt som litt kompliserte spørsmål som jeg stilte. Jeg følger nøye med de 4 største oppdrettsselskapene som er notert på OSE og er mest eksponert mot norsk oppdrett.

BAKKA har investeringsplan for flere år framover, og bl.a. ligger det her økning i årsproduksjonen for farming fra ca. 50k tonn hvor i dag 130g smolt settes i sjøen til ca. 65k tonn pr. år vil jeg anta etter at de gradvis øker snittstørrelsen på smolt satt i sjøen og når målet om 300g smolt i snitt i løpet av 2018. Utover det har de mål om gradvis å øke smoltstørrelsen til 500g, noe som i løpet av ca. 5 år fra i dag kan medføre økning i produksjonen innen farming til 70k tonn pr år. Produksjonsøkningen skjer ved kortere tid i sjøen for fisken etter hvert som smoltstørrelsen øker. Den biologiske risiko, dødelighetsrate og kostnader pr. kg vil da minke. For noen år siden var gj.sn. smoltstørrelse noe under 100 g.

Ved utsett av 100g smolt vil fisken gå ca. 19 mnd i sjøen før den er slakteklar på 5 kg (BAKKAs mål er 5,2 kg pr slaktet fisk mens de i 2014 nådde 5,3 kg), ved 300g smolt vil den gå ca. 14 mnd i sjøen til den er 5 kg mens ved 500g smolt vil den gå ca 12 mnd i sjøen. Med samme størrelsen på sjøanleggene som i dag kan således produksjonen øke betydelig hvor de også kan ha marginalt flere fisk i sjøen til enhver tid når den biologiske risikoen er noe lavere enn i dag. Økning fra 300g til 500g krever oppgraderingsinvesteringer i smoltanlegg (estimert til i underkant av 400 mDKK, og resten av infrastrukturen vil være på plass når investeringsprogrammet oppdatert i fjor, er gjennomført.

De bygger et nytt sentralslakteri som skal ha en årskapasitet på 85k tonn mot 50k tonn i dag for flere anlegg. BAKKA eier 4 brønnbåter inkl nyanskaffede Hans a Bakka som vel først og fremst tenkt å ha en viktig funksjon når nyslakteriet er oppe og går i 2016.


Selskapet legger altså opp til kraftig vekst i løpet av få år. Mine verdianslag har en DCF pr. utgangen av 2015 på NOK 300 pr aksje med de forutsetningene jeg legger til grunn, bl.a. har jeg innregnet det mulige skjerpede skatteregimet og opphør av superprofit på Russland fra sommeren 2016. Jeg antar en langsiktig farming-EBIT-margin på NOK 17 pr. kg uten Russland-superprofit mot f.eks. NOK 13 pr. kg som jeg antar i mine vurderinger av Salmar. Margin fra slakteri og salgsavdeling inngår i denne EBIT for BAKKA mens Salmar i sin rapportering ikke har det inkl. i farmingsegmentet.
delta
23:21
24.11.2015
#21825

Avklaring av utfall av mulig skatteskjerpelse på Færøyene kan bli i desember. Sosialdemokratene som har foreslått skatteskjerpelse for oppdrett, har 16 mandater, den andre blokken har 15 mens det i tillegg er 2 uavhengige representanter av totalt 33. Oppdrettsnæringen har f.t. ikke fått framført sine synspunkter overfor politikerne, men vil gjøre det snart. Allerede etter valgutfallet for ikke så lenge siden, ble det spekulert i skatteskjerpelse, og kursen i BAKKA har vært på vikende front en god del av den perioden. Jeg tror full potensiell skatteskjerpelse er innpriset i aksjen og vel så det. Det kan være at det faktiske utfallet av skattesaken blir mildere enn foreslått. Noen analytikere mener full skatteskjerpelse kan utgjøre ca. 5% verdifall for aksjen i forhold til dagens skatteregler.

Kursen på NOK 225 nå har tatt ut target i en teknisk dobbeltopp formasjon og er mye oversolgt. Kursen er nå omtrentlig på nedre trendlinje i en stigende mellomlangsiktig trendkanal. I det helt kortsiktige TA bildet er aksjen negativ. Kursen har vet et par andre anledninger de siste 12 månedene tatt en dupp på ca. 18% etter å ha nådd en foreløpig toppnotering. Nedturen fra nylig satt toppnotering er også på 18%. Vi får se om det snur på -17 til -18% for tredje gang siste 12 måneder eller om det faller mer denne gangen før det evt. snur. For øvrig er bunnen i den stigende mellomlange trendkanalen p.t. ca. NOK 223 og toppen NOK 310.
delta
17:12
04.12.2015
#21835

Snittslaktevekten deres i 2014 var 5,3 kg mot ca. 4,3 kg for norsk laks. Det betyr at de selger mye 6+ fisk fersk. Denne fisken selges hovedsaklig til USA, Asia og Russland, og en del går inn i det relativt lite prisfølsomme sushimarkedet. I global sammenheng er det ikke så store volumer som BAKKA selger, og de prøver vel å sjonglere med salg til flere nisjemarkeder slik at de samlet oppnår best mulig pris. Jeg nevnte for dem for en uke siden at 6+ prisen spot på Europa ikke var bedre enn de nærmeste størrelsene under det. De sa at "deres" spotpris for 6+ da var mye over Europaspoten for 6+. Ca. 1/3 av fisken deres under 6 kg selges spot mens resten under 6 kg går i VAP-produksjonen (deres mål er at 40-50 % av produksjonen går til VAP). For VAP avtaler de faste priser for en periode framover.
delta
17:52
04.12.2015
#21836

For meg er nedenfor saksede info fra BAKKAs årsrapport 2014 (s. 35 og 36) av stor interesse, og det tror jeg en del kunder verdsetter:

Full vertical integration
Bakkafrost is one of the most vertically integrated salmon
farming companies in the world. Uniquely, Bakkafrost

even produces its own fishmeal and fish oil, which is used
for the company´s salmon feed. This gives Bakkafrost full
control and responsibility over all aspects of production,
and it gives our clients unparalleled traceability.


Feed rich in marine content
The vertical integration gives Bakkafrost the knowhow
and ability to make the decision to invest in salmon feed
with a substantially higher percentage of marine content.
Bakkafrost salmon feed is about 50% richer in marine content,
than the industry average.
The marine content gives Bakkafrost salmon a better fat
content especially rich in the healthy Omega 3 fatty acids
DHA and EPA. This natural diet is also evident in the good
taste of Bakkafrost´s salmon.
The natural diet for wild salmon is rich in marine resources,
and by keeping the diet of Bakkafrost salmon as natural
as possible, the Group is able to have one of the industry´s
best Feed Conversion Ratios, which is a key indicator of
fish welfare and low production costs.


-------
Dødelighet for 13G i Norge er ca. 18% mot ca. 8% på Færøyene.

Økonomisk fôrfaktor for 13G i Norge er ca. 1,50 mot ca. 1,35 på Færøyene (dette er i forhold til slaktevekt - i forhold til rund vekt tilsvarer det ca. 1,15 for Færøyene).
Kilde for dette er Kontali Analyse.
Nytt innlegg