Behandler innhold .. vennligst vent..

highlander
08:49
29.09.2018
#12686

Tesla-gründer Elon Musk mente han hadde en verbal avtale på plass med det saudiarabiske statsfondet for finansieringshjelp med å ta Tesla av børs. Det skriver Wall Street Journal, med henvisning til kilder med kjennskap til saken.

Ifølge kilden mener Musk at det amerikanske finanstilsynet (SEC) tar feil når de antar at en skriftlig avtale og et fast beløp er nødvendig for å få på plass en avtale. Han mener at finansmyndigheten ikke tar i betraktning at selskaper fra Midtøsten ofte opererer med verbale avtaler, ifølge avisen.

Torsdag kveld kom meldingen om at SEC saksøker Elon Musk for twitter-meldingen han la ut forrige måned. I meldingen skrev Musk at han hadde sikret finansiering for å fjerne Tesla fra børsen for 420 dollar aksjen. (WSJ, E24)
highlander
08:54
29.09.2018
#12687

Minst fem analytikerfirmaer tror at Tesla-sjef Elon Musk kan bli tvunget til gå av som følge av søksmålet fra USAs børs- og finanstilsyn (SEC), og at det var feil å droppe tilbudet om et forlik, skriver Reuters.

Tidligere fredag meldte Wall Street Journal at forlikspapirene var ferdig utarbeidet, men at Musks advokater ringte like før og fortalte at de ikke lenger var interessert i å sluttføre avtalen.

– Jeg tror det var en stor tabbe å droppe tilbudet om forlik, sier CFRA-analytiker Garret Nelson til nyhetsbyrået.

Noen analytikere mener at SEC-avgjørelsen er starten på en rettslig konflikt som kan koste Tesla dyrt.

– Søksmålet kan føre til Musks exit fra Tesla (enten permanent eller midlertidig), og at «musk-premiumen» i aksjene fortynnes, sier Barclays-analytiker Brian Johnson ifølge Reuters. (Reuters. E24)
highlander
09:02
29.09.2018
#12689

For øvrig endte Tesla på 264,77 dollar fredag, ned 13,9% for dagen - og langt under Musks fantasi-pris på 420 dollar.
OldNick
10:41
30.09.2018
#20723

Elon Musk og TESLA har inngått forlik med SEC.

Hverken han eller selskapet har innrømmet skyld i anklagene, så det ser ut som om de har sluppet veldig billig unna.

Og han har fått spesialbehandling i denne "fast-track" prosessen.

Både han personlig og selskapet må betale bot på $20 mill. hver.

Samtidig må selskapet utnevne ny, uavhengig styreformann og 2 nye styremedlemmer (også uavhengige).

Musk kan ikke gjenvelges som styreformann de neste 3 årene.

Avtalen skal godkjennes av retten.

Musk to resign as Tesla chairman, remain as CEO in SEC settlement

Michelle Price, Alexandria Sage, Reuters
Sept. 29, 2018

Washington/San Francisco - Tesla Inc and Elon Musk have agreed to pay $20 million each to financial regulators and the billionaire will step down as the company’s chairman but remain as chief executive, under a settlement that caps a tumultuous two months for the carmaker.

The securities fraud agreement, disclosed by the U.S. Securities and Exchange Commission on Saturday, will come as a relief to investors, who had worried that a lengthy legal fight would only further hurt the loss-making electric car company.

The SEC on Thursday charged Musk, 47, with misleading investors with tweets on Aug. 7 that said he was considering taking Tesla private at $420 a share and had secured funding. The tweets had no basis in fact, and the ensuring market chaos hurt investors, it claimed.

Investors and corporate governance experts said the agreement could strengthen Tesla, which has been bruised by Musk’s recent behavior, which included smoking marijuana and wielding a sword on a webcast, and attacking a British rescue diver via Twitter.

The settlement should place more oversight on Musk while not taking the “devastating” measure of forcing him out, said Steven Heim, a director at Boston Common Asset Management, which owns shares in Tesla battery maker Panasonic Corp.

Tesla must appoint an independent chairman, two independent directors, and a board committee to set controls over Musk’s communications under the proposed agreement.

“The prompt resolution of this matter on the agreed terms is in the best interests of our markets and our investors, including the shareholders of Tesla,” SEC Chairman Jay Clayton said in a statement.

Thursday’s charges shaved about $7 billion off high-flying Tesla, knocking its market value to $45.2 billion on Friday, below General Motors Co’s $47.5 billion.

In the settlement, the agency pulled back from its demand that Musk, who is synonymous with the Tesla brand, be barred from running Tesla, a sanction that many investors said would be disastrous.

“I think this is the best possible outcome for everyone involved” said Ivan Feinseth of Tigress Financial Partners, who rates Tesla “neutral” and who called the SEC’s penalty “a slap on the wrist” for Musk.

“The fact that he can remain CEO is very important for the company.”

Neither Musk nor Tesla admitted or denied the SEC’s findings as part of the settlement, which still must be approved by a court. Tesla and Musk did not immediately respond to requests for comment.

mer på link
highlander
07:52
01.10.2018
#12706

Teslas forlik med børs- og finanstilsynet SEC kan gi skyts for investorer som hevder seg ført bak lyset, ifølge Reuters.

Tesla-aksjen har falt 30 prosent siden Elon Musk tok til Twitter for å si at han vurderte å kjøpe selskapet av børs for 420 dollar aksjen.

Forliket med SEC innebærer at Musk og Tesla må betale 20 millioner dollar hver, og at Musk må tre av som styreleder.

Det setter imidlertid ikke en stopper for granskingen til det amerikanske justisdepartementet eller pågående investorsøksmål, skriver Reuters.

– Den største bekymringen for selskapet er ikke SEC, men private saker som følger et forlik som dette. Ved å betale bøter i den størrelsesordenen, styrkes investorene som krever kompensasjon for tapt aksjeverdi i sin sak, sier Charles M. Elson, direktør ved John L. Weinberg Center for Corporate Governance ved universitetet i Delaware til nyhetsbyrået. (Reuters, E24)
highlander
22:14
01.10.2018
#12726

Tesla sluttet på 310,70 USD mandag, og steg dermed hele 17,35 prosent etter helgens forlik med det amerikanske finanstilsynet SEC.

Nå retter investorene blikket mot hvilke produksjonstall elbilgiganten kan legge frem i tredje kvartal.
highlander
15:18
02.10.2018
#12747

Tesla produserte 80.142 kjøretøy i tredje kvartal 2018, 50 prosent mer enn den tidligere rekorden som ble satt i andre kvartal. Det fremkommer av en melding fra Tesla tirsdag.

Totalt produserte Tesla 53.239 eksemplarer av Model 3 i tredje kvartal. (TDN)
highlander
16:58
05.10.2018
#12796

Tesla-aksjen faller 4,97 prosent i morgenhandelen på Wall Street etter flere dager med trøbbel knyttet til det amerikanske finanstilsynet (SEC).

Torsdag sendte Tesla-gründer Elon Musk et stikk mot tilsynet via Twitter, få dager etter at partene inngikk forlik. Det sendte aksjen rett ned i etterhandelen.

SEC har tidligere saksøkt Tesla etter at Musk (også via Twitter) skrev at han ville fjerne selskapet fra børsen.

Forliket de to har inngått innebærer en bot tilsvarende 160 millioner kroner og at Musk må forlate vervet som styreleder. Han får samtidig fortsette i rollen som administrerende direktør hos elbilgiganten. (twitter, E24)
highlander
14:34
07.10.2018
#12802

Investorer som vedder mot Tesla-aksjen kan gni seg i hendene.

De har tjent totalt 500 millioner dollar, tilsvarende 4,13 milliarder kroner, i papirgevinst fredag, etter at toppsjefen Elon Musk gikk ut mot shorterne dagen før, skriver MarketWatch og viser til et notat.

Tesla-aksjen endte ned 7,05 prosent fredag, etter at Musk ertet på Twitter om «Shortseller Enrichment Commission» dagen før.

«Shortseller Enrichment Commission» kan oversettes til «shorternes berikelsestilsyn». Det viser til finanstilsynet SEC, samt de investorene som vedder på at aksjen skal falle.

Samme dag la Musk også ut en melding på Twitter der han kalte short-selgerne for verdiødeleggere og sa de burde være ulovlig.

– Short-posisjoner bygger seg helt klart opp i kjølvannet av sterk nedsalg fra dem som satser på kursoppgang, ettersom Musk viser at han nekter å holde seg unna kontroverser, skrev S3 Partners LLC, som følger short-samtidsdata, i et notat. (MarketWatch, E24)
highlander
00:33
10.10.2018
#12847

Tesla-aksjen stengte med en oppgang på 4,89 prosent på Wall Street, og var den av Nasdaq 100-aksjene som gjorde det best tirsdag.

Oppgangen kom etter et notat fra Macquarie Research som beskriver elbilprodusenten som «unikt posisjonert» for å lede an i fremtiden til bilindustrien, skriver MarketWatch og viser til et notat.

Analytiker Maynard Um har tatt opp dekning på Tesla med ratingen «outperform» og kursmålet 430 dollar. Det er 72 prosent over mandagens stengningskurs på 250,56 dollar.

Um tror bilindustrien er på kanten av en større endring ikke sett på flere tiår. Um spår at vinnerne blir de som fokuserer på «svært disruptive økosystemplattformer».

Tesla er på sporet av produksjonsmålene og skal kunne oppnå lønnsomhet, ifølge analytikeren.
Tesla-aksjen har før tirsdag falt fem dager på rad og er ned 19 prosent i perioden. (MarketWatch, E24)
Stockamateur
10:17
10.10.2018
#12493

Det har vært penger å tjene på short TSLA siden 8/8. Imidlertid steg aksjen kraftig akkurat 8/8, når tweeten til Musk ble kjent. Den dagen TAPTE shorterne 1,5 milliarder $. På fullstendig falskt grunnlag. Hvis jeg hadde vært blant dem ville jeg saksøkt Musk!
OldNick
10:26
10.10.2018
#20790

Er shortsalg juridisk beskyttet, på samme måte som å holde aksjen (long)?
______

Musk påstår alle hans nyeste TESLA-modeller er de sikreste bilene som noengang er testet i USA.




Endret 10:27 10.10.2018 av OldNick
highlander
15:23
10.10.2018
#12883

Shortselgeren Fahmi Quadir traff på sitt veddemål mot det kriserammede legemiddelselskapet tidligere kjent som Valeant rundt selskapets topp i 2015. Nå spår hun et dramatisk fall for Tesla-aksjen, skriver Bloomberg.

Quadir sier at hun startet med en liten shortposisjon i Tesla i juli.

Elbilprodusenten ser ut til å være «mellom barken og veden», og selskapet trenger å hente penger enten gjennom å utstede egenkapital eller gjeld, og begge deler blir vanskelig, sier hun.

Fondet hennes har hentet rundt 30 millioner dollar, tilsvarende 246,45 millioner kroner, per dags dato.

Det fokuserer på å identifisere bedrageri eller sårbarheter i regnskapet som kan føre til at en aksje mister mer enn 60 prosent av markedsverdien.

– Det blir stadig mer tydelig at Tesla har vanskeligheter med å betale regningene sine. Jeg så mye av det samme med Valeant, sier Quadir.

Tesla svarte ikke umiddelbart på forespørsler om kommentarer. (Bloomberg, E24)
highlander
16:27
23.10.2018
#13131

Citron Research har i en periode veddet på at Tesla-aksjen skal falle. Nå har selskapet reversert posisjonen sin, skriver MarketWatch.

Nå tror selskapet at aksjen skal opp på lang sikt, og viser til at Model 3 har vist seg å være en suksess, samtidig som faresignalene de tidligere har identifisert ikke lenger anses som betydelige.

– Noen ganger er virkeligheten rarere enn fiksjon. Mens mange kanskje ikke tilhengere av den skråsikre sjefen, kan vi ikke avfeie hva vi har sett i markedet, skriver Citron i meldingen.

Tesla har kunngjort at de fremskynder kvartalsrapporten til onsdag. Aksjen stiger 5,51 prosent på Wall Street. (MarketWatch, E24)
highlander
00:22
24.10.2018
#13135

Tesla fjerner enkelte interiør-design fra modellene Model S og Model X for å forenkle produksjonen, skriver toppsjefen på Twitter.

Han sier at konfigurasjonene vil være utilgjengelig fra og med 1. november, og at man må bestille nå for å ha tilgang til de eldre interiørene.

– For å forenkle produksjonen, vil mange av Tesla Model S & X interiør-konfigurasjonene være utilgjengelige etter 1. november. Bestill nå så du vet hvilken du vil ha, het det i Twitter-meldingen.

Aksjen ende opp 12,72 prosent til 294,14 USD, etter at bilselskapet annonserte at de rapporterer tall fra tredje kvartal allerede i morgen. (Twitter, E24)

I tillegg stiger den etter at Citron Research, en velkjent shorter, anbefaler kjøp av aksjen. (se highlander #13131)
OldNick
22:33
24.10.2018
#20843

Elon Musk kan ha sine lovnader i behold, ser det ut til.

At TESLA skulle være cash-flow positive i H2-2018.

Aksjen er i øyeblikket opp +8% "afterhours".

Tesla-overskudd sender aksjen opp 8%

Hans Henrik Torgersen, E24.no
24.10.2018

Elon Musk har lovet lønnsomhet i tredje kvartal i hele år, og nå ser det ut til at toppsjefen fikk rett.
Selskapet hadde et nettooverskudd på 312 millioner dollar, og driftsoverskudd på 417 millioner.
Inntektene stoppet på 6,8 milliarder dollar - godt over forhåndsestimatene.

Analytikerkorpset holdt en knapp på røde tall, og ventet et resultat på minus 0,95 dollar per aksje, og et justert resultat på minus 0,03 dollar per aksje, ifølge Factset.

Refinitivs estimater pekte derimot på et tap på 19 cent per aksjer, og 6,33 milliarder dollar i inntekter.

Tesla guidet i august at bruttomarginene på den rimeligere varianten Model 3 skulle økes fra 15 prosent til 20 prosent i fjerde kvartal, og det ser nå ut til at de er på vei til å nå det målet.

Bilselskapet annonserte rapporten så tidlig som natt til tirsdag, en nyhet som sendte kursen opp 12,72 prosent. Onsdag falt aksjen med 0,93 prosent.
______

Tesla reports surprise profit, stock surges

Emily McCormick,Yahoo Finance
Oct. 24, 2018
highlander
14:53
27.10.2018
#13205

Ifølge Wall Street Journal står Tesla overfor en FBI-etterforskning som vokser i omfang. Etterforskerne prøver å finne ut om Tesla har misledet investorer og markedet forøvrig, ved å oppgi for høye produksjonstall.

Ifølge den amerikanske avisen kan dette ha pågått siden 2017. Denne etterforskningen kommer på siden av saken som det amerikanske finanstilsynet startet for kort tid siden. Den ble lagt til side etter et forlik mellom Elon Musk, Tesla og SEC.

Selv om Tesla løste den sivile siden av granskingen, så gjenstår det mest alvorlige - en strafferettslig gjennomgang. Ifølge kilder avisen har snakket med ser man på om Tesla har oppgitt for høye produksjonstall for Model 3, og om man før det forledet investorer til å tro at forretningene gikk bedre enn de gjorde, allerede i 2017.

Etter at nyheten sprakk fordunstet mesteparten av Teslas oppgang etter tallene.

Tesla svarer på saken fra Wall Street Journal ved å bekrefte at de har mottatt en forespørsel om å «frivillig» gi ifra seg dokumenter fra justisdepartementet, men opplyser at de ikke har blitt stevnet eller vært gjenstand for formelle pålegg.

En Tesla-talsperson sier ifølge Reuters at selskapet jobber med å svare på en henvendelse fra justisdepartementet om å utlevere dokumenter, men presiserer at dette ikke er et formelt pålegg og at «det har ikke vært ytterligere dokumentforespørsler om dette fra justisdepartementet på flere måneder». (WSJ, Reuters, E24)

Endret 15:29 27.10.2018 av highlander
highlander
13:15
28.10.2018
#13210

Tesla-gründer Elon Musk skriver på Twitter at meldingen som kostet han og selskapet hans 20 millioner dollar (167 millioner kroner) i bøter fra det amerikanske finanstilsynet SEC var «verdt det».

Twitter-meldingen, som ble sent fredag kveld og kom kort tid før Musk skrev at han ville ta en pause fra plattformen «i noen få dager», var et svar til en av hans følgere.

Det var i september at SEC anklaget Musk for å villede investorer, etter at han hadde skrevet på Twitter at han hadde sikret finansieringen for å ta Tesla av børs.

Tesla og Elon Musk har gått med på et forlik med de amerikanske myndighetene, som blant annet innebærer at Musk må forlate vervet som styreleder og betale en bot tilsvarende 167 millioner norske kroner. (Twitter, E24)
highlander
20:23
30.10.2018
#13257

Tesla-sjef Elon Musk har kjøpt nesten 30.000 aksjer i selskapet til 10 millioner dollar, eller 83 millioner norske kroner.

Han planlegger også å foreta enda et kjøpt til 20 millioner dollar neste uke, skriver CNBC.

Da Musk ble dømt for å ha villedet markedet med en mye omtalt twitter-melding tidligere i høst lovet han å kjøpe aksjer til 20 millioner dollar.

Dommen kostet Musk og selskapet 20 millioner dollar hver, samt at Musk måtte gå av som styreleder i selskapet i tre år.

Tesla-aksjen er for øvrig opp 9 prosent siden selskapet la frem tall for tredje kvartal forrige uke, hvor det ble klart at de gikk i pluss for første gang på to år. (CNBC, E24)
highlander
13:15
31.10.2018
#13273

Teslas batteripartner, Panasonic, har til gode å tjene penger på investeringen på 1,6 milliarder dollar i bilprodusentens Gigafactory i Nevada.

Likevel er det japanske teknologiselskapet i samtaler med Tesla om å øke kapasiteten ved anlegget til mer enn 35 gigawattimer, som det er ventet å nå innen slutten av mars, ifølge Reuters.
Under Panasonics resultatpresentasjon onsdag sa toppsjef Kazuhira Tsuga at selskapet vil prioriterer Gigafactory over Kina.

– Investeringen betyr at Tesla også vil bli nødt til å investere betydelig i produksjon av kjøretøyer, så vi vil være på linje, uttalte Tsuga.

I kvartalet som løp til september bidro de økte kostnadene ved fabrikken til at driftsresultatet falt med 15 prosent mot samme periode i fjor, ifølge Reuters. (Reuters, E24)
OldNick
23:47
31.10.2018
#20858

Elon Musk sparker en rekke av topp-ingeniørene som arbeider på et av staelitt-ptogrammene til SpaceX, skal vi tro denne Reuters-artikkelen.

Han syntes utviklingen gikk for seint.

Musk shakes up SpaceX in race to make satellite launch window: sources

Eric M. Johnson, Joey Roulette, Reuters
Oct. 30, 2018

8 Min Read

SEATTLE/ORLANDO, Fla. (Reuters) - SpaceX Chief Executive Officer Elon Musk flew to the Seattle area in June for meetings with engineers leading a satellite launch project crucial to his space company’s growth.

Within hours of landing, Musk had fired at least seven members of the program’s senior management team at the Redmond, Washington, office, the culmination of disagreements over the pace at which the team was developing and testing its Starlink satellites, according to the two SpaceX employees with direct knowledge of the situation.

Known for pushing aggressive deadlines, Musk quickly brought in new managers from SpaceX headquarters in California to replace a number of the managers he fired. Their mandate: Launch SpaceX’s first batch of U.S.-made satellites by the middle of next year, the sources said.

The management shakeup and the launch timeline, previously unreported, illustrate how quickly Musk wants to bring online SpaceX’s Starlink program, which is competing with OneWeb and Canada’s Telesat to be first to market with a new satellite-based Internet service.

Those services - essentially a constellation of satellites that will bring high-speed Internet to rural and suburban locations globally - are key to generating the cash that privately-held SpaceX needs to fund Musk’s real dream of developing a new rocket capable of flying paying customers to the moon and eventually trying to colonize Mars.

“It would be like rebuilding the Internet in space,” Musk told an audience in 2015 when he unveiled Starlink. “The goal would be to have a majority of long-distance Internet traffic go over this network.”

mer på link
highlander
21:33
01.11.2018
#13310

En gruppe av Tesla-aksjonærer oppfordrer selskapet til å endre måten de organiserer styret på, for å styrke tilsynet av Tesla-gründer Elon Musk. Det skriver MarketWatch.

I et brev til tre av Teslas styremedlemmer skriver aksjonærene at de ønsker at styret permanent skal separere stillingene som styreleder og administrerende direktør. Elon Musk har lenge hatt begge posisjonene.

Aksjonærene ønsker også nye regler for når styremedlemmene skal forlate stillingene sine, ifølge nettstedet.

Brevet ble sendt av CtW Investment Group, sammen med tjenestemenn som representerer pensjonsfond i New York, Connecticut, Oregon og California. (MarketWatch, E24)
highlander
23:12
02.11.2018
#13327

Tesla planlegger å produsere 3.000 Model 3-biler i uken på fabrikken i Shanghai for å minske effekten av tollene fra Donald Trumps handelskonflikt med Kina.

Det kommer frem i et dokument som selskapet har sendt til det amerikanske finanstilsynet (SEC), ifølge Reuters.

Planen er å øke Model 3-produksjonen til rundt 10.000 biler i uken, der 7.000 av dem skal produseres i Fremont i California.

Tesla skrev også at salget av Model S og Model X i Kina har blitt – og vil sannsynlig fortsette å bli – påvirket av tollene Kina har innført mot amerikanske biler. (Reuters, E24)
OldNick
22:08
10.11.2018
#20876

TESLA får "hjelp" av California, som vil bygge TESLA-batteri strømlager for tilfeldig sol- og vindkraft, for å kunne legge ned 3 eldre naturgasskraftverk som er backup idag.


California Moves to Replace Gas Plants With Batteries From Tesla

- State regulators approve PG&E contracts for battery projects
- Tesla to supply batteries to power Silicon Valley lights


Mark Chediak
Nov. 08, 2018

PG&E Corp. plans to replace three natural gas-fired power plants in California with battery-storage systems as the state continues its push to squeeze fossil fuels out of the electricity mix.

The California Public Utilities Commission approved Thursday four PG&E energy-storage contracts to support Northern California’s electric grid, including a project by Tesla Inc. The commission in January ordered the state’s biggest utility to find a way to replace the power it gets from three Calpine Corp. gas plants that are at risk of retirement, and to consider battery systems.

California has mandated that utilities add about 1.3 gigawatts of energy storage to the grid by 2020 to help integrate the increasing amount of intermittent wind and solar power. Governor Jerry Brown signed legislation in September requiring the state to get all of its power from carbon-free sources by 2045.

Clean Push

California still heavily relies on fossil fuels and hydroelectric dams

Commissioner Liane Randolph called Thursday’s 4-1 vote “only one step in the broader challenge we face in managing the state’s fossil fuel fleet.” Commissioner Clifford Rechtschaffen was the lone opposing vote. California relies on gas for about 34 percent of its electricity, according to the California Energy Commission.

The four battery projects include a 183-megawatt facility south of San Jose, California, that will be designed and built by Tesla and owned by PG&E. Vistra Energy Corp. is planning a 300-megawatt installation; Hummingbird Energy Storage LLC is developing a 75-megawatt project; and Micronoc Inc. plans to install 10 megawatts of capacity at customer locations.
______

TESLA har funnet en ny, midlertidig styreformann: Robyn Denholm, en av de uavhengige styremedlemmene i TESLA.

Tesla names director Denholm to replace Musk as board chair

Pushkala Aripaka, Michelle Price, Reuters
Nov. 08, 2018
highlander
21:46
26.11.2018
#13847

Tesla- og SpaceX-gründer Elon Musk mener det er 70 prosents sannsynlighet for at han kommer til å reise til Mars i løpet av sin levetid.

Det sier han i et HBO-intervju med nyhetsnettstedet Axios.

– Vi har nylig gjort flere gjennombrudd som jeg er skikkelig opprømt over. Jeg snakker om å flytte dit, sier Musk under intervjuet.

Musk mener det kan bli mulig å gjennomføre den første turen til den røde planeten allerede om syv år, og antar at billettprisen vil ligge på «rundt noen hundre tusen dollar». (Axios, E24)
Nytt innlegg