Du er her: Forside > Meglerhus - tips og erfaringer > Stop-loss bug hos DnB Markets
Stop-loss bug hos DnB Markets
Eikers
01.11.2011 20:14
#1

DnB Markets netthandelssystem har en feil pr. 1.1. knyttet til stop-loss ordre som går over tid. Feilen gjør at man ikke får slettet eller endret ordren selv på nett, men må få megler til å gjøre endringer. Oppdaget dette når jeg ville selge en aksje som hadde falt under limit. Det tok to telefoner og over en halv time før salget gikk i orden. I mellomtiden falt aksjen 1,5%. Jeg krevde å få tapet dekket siden det var den tekniske feilen alene som gjorde at jeg ikke fikk solgt før.

Noen som har erfaringer med tekniske feil og tap som følge av dette?
Big Balls
01.11.2011 20:29
#2778

Har dårlig erfaring med å få gjennomslag for dekning av tap. De sier bare: "Nei, det er ikke noe galt med våre systemer."

Problemet er at feil ofte er vanskelig å dokumentere. Det kan være snakk om en feil som oppstår i helt spesielle tilfeller. Du kan sende en detaljert beskrivelse av hvordan feilen oppstår, men er det mye jobb for dem, så får du bare "ikke noe galt her" i retur.

Det gjelder for deg å dokumentere den feilen du har funnet så godt som mulig, og så snart som mulig, før de får rettet feilen. Helst på flere maskiner, og gjerne fra ulike Internett-leverandører, hvis det er mulig for deg. Det er viktig å utelukke at noe er galt på din side.

Ta skjermbilder av alt, ikke minst feilmeldinger, og beskriv det du gjør. Få dokumentert dato og tidspunkt.

Loffen
01.11.2011 22:25
#9860

Jeg har fått dekket tap på tekniske feil 2 ganger hos Netfonds. Veldig greitbare en tlf, og så sjekker de med sin logg at det jeg sier stemmer.
Eikers
03.11.2011 13:25
#2

Det var helt klart en feil de kjente til. De drev og rettet den da jeg ringte. Jeg snakket med to personer, og begge så umiddelbart at det var en teknisk feil med ordren som gjorde at den var låst i netthandelsystemet og videre gjorde at det ikke var dekning for salg via en ny ordre.

Likevel var de ikke villige til å dekke tapet i første omgang.

Det går frem av forretningsvilkårene at de ikke tar ansvar for feil i systemer som ikke er deres, naturlig nok, men ettersom dette så ut som en feil i internett grensesnittet - eller salgsdisken om du vil - så skal det vel mye til for å få fra seg ansvaret?

Godt å høre at Netfonds tar ansvar. Man tar det jo egentlig for gitt at alt fungerer før det slippes løs på kundene.

Endret 03.11.2011 13:26 av Eikers
Big Balls
03.11.2011 14:12
#2782

De kan da ikke fraskrive seg ansvaret for netthandelsystemet, det er en del av deres system mot kunden, selv om det kanskje driftes av andre. Her har du en god sak, etter min mening, hvis fremstillingen din er dekkende.

Kjør på.
Eikers
11.11.2011 14:19
#7

Jeg mener jo at fremstillingen min er dekkende selv om ordlyden i klagen selvsagt var mye mer detaljert. Det gjorde uansett ikke inntrykk på DnB. Svaret var ganske unnvikende i forhold til sakens kjerne; teknisk feil og tiden det tok å få solgt. Jeg fikk jo tross alt solgt - omsider - og dermed gir de uttrykk for at ingen skade har skjedd. De skrev også at de uansett ikke tar ansvar for tekniske feil.

Det inngir ikke akkurat tillit. Kunder med dårlig tid kan selvfølgelig få handlet via telefon, men når det koker som verst er det vel telefonkø der som andre steder?
Big Balls
12.11.2011 01:07
#2790

Javel. Dette var overraskende, altså! :)

DnB er ikke bare "to big to fail", men også "to big to bother". De er så store at de kan tillate seg å gi blanke i enkeltkunder. Og det gjør de.

Er Bankklagenemnda aktuell i en sånn sak?
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter